مخالفت با جاذبه جنسی در ورزش زنان
خراسان/ درباره اقدام ژيمناستهاي زن آلماني در المپيک در اعتراض به نگاههاي جنسيتي
کافي است سري به سايتها و مجلههاي مختلف مد، زيبايي، خودرو و لوازم منزل بزنيد. يا حتي به صورت کاملا تصادفي يک تبليغ در هر زمينهاي را در فضايمجازي دنبال کنيد. تصوير مشترکي که در بيشتر اينها خواهيد ديد، وجود يک زن به عنوان نقش اصلي داستان است. شايد در نگاه اول وجود زنان در اين نوع تبليغات براي شما خوشايند باشد و حتي ذهن شما را به سمت برابري نقش زن و مرد در صنعت تبليغات ببرد اما در واقع اينگونه نيست. با کمي دقت خواهيد فهميد که چرا سهم زنان نسبت به مردان در تبليغات بيشتر است. اين نوع نگاه مصداق اصلي نابرابري و داشتن ديد ابزاري و جنسيتي به صورت، زيبايي و شکل بدن زن است. بايد گفت اين ديد جنسيتي و نگاه ابزارگونه به زيبايي زن، فقط مختص به تبليغات يا سايتهاي مد و زيبايي و فضاي مجازي نيست متاسفانه اين ديد به فضاهاي بالاتري چون مسابقات ورزشي و المپيک هم کشيده شده است و سالهاي سال است در مسابقاتي نظير ژيمناستيک، نوع لباس طراحي شده براي زنان به سمتي پيش رفته که پوشش آنها مخاطب بيشتري جذب کند يا حتي زاويه دوربين هم در مسابقاتي نظير واليبال ساحلي زنان در مقايسه با مسابقات مردان کاملا متفاوت است و همان نگاه جنسيتزده را ميتوان به وضوح در آن ديد.
چند وقتي است که موج «نه به نگاه جنسيتي به بدن زنان» در سراسر دنيا فراگير شده و خوشبختانه هم اکنون ما شاهد بروز اثرات آن در بين ورزشکاران زن در مسابقات جهاني نظير المپيک هستيم. تيم ژيمناستيک زنان آلمان در مسابقات المپيک 2020 توکيو با لباسي تقريبا پوشيده شرکت کرده است. به گفته فدراسيون ژيمناستيک آلمان اين اقدام ورزشکاران زن به منظور مخالفت با «جاذبه جنسي در ورزش ژيمناستيک» است. زنان تيم ملي ژيمناستيک آلمان با اين کار خود ميخواهند به همه دنيا بگويند زن مختص به زيبايي ظاهري، بدني و جنسياش نيست و ديد مردم را نسبت به ورزش ژيمناستيک عوض کنند. اين اقدام اعتراضي عليه «نگاه جنسيتزده» در تعيين پوشش ورزشکاران زن در اين رشته بوده و نشان ميدهد که ديد زنان در سراسر دنيا به مقوله زيبايي تغيير کرده و ديگر دوست ندارند کسي آنها را مجبور به زيبا بودن کند و با تعيين پوششهاي نامتعارف ذات ورزش را تحت تاثير قرار دهد و براي زيبايي ظاهري آنها مخاطب جذب کند.
مترجم : مهسا کسنوي منبع: washingtonpost.com